מה כוללת הסדנה?
מפגש ראשון: מיניות בין דמיון למציאות
נערוך היכרות עם מרכז הסיוע והמַעֲנים שהוא מספק. נעסוק בהגברת המודעות להשפעה התרבותית־חברתית על הציפיות השונות מנערות ומנערים בתחום מערכות היחסים והמיניות, ונעמוד על הפערים בין הציפיות למציאות ועל הקשר בין פערים אלו ובין אלימות מינית. נבקר את ה"תסריט" המיני שעל־פיו אנו פועלות ופועלים ונסיק כי תקשורת היא כלי הכרחי לצמצום פגיעה וליצירת יחסים מיטביים.
מפגש שני: "איפה עובר הגבול?"
נערוך היכרות עם המושג 'פגיעה מינית': נראה איפה עובר הגבול בין מיניות בריאה לבין התנהגות מינית פוגענית, ובאמצעות מושגים אלה כמו גם שימוש בסיפורי מקרה נחשוב מחדש על הגבולות שלנו. מהי הסכמה חופשית? איך היא באה לידי ביטוי כדי שהצד השני ידע? איך נברר הסכמה? כמענה על שאלות אלו תעניק הסדנה כלים לזיהוי הגבולות האישיים שלנו ושל הזולת.
מפגש שלישי : התחום האפור
נעסוק ב'תחום האפור' במערכות יחסים שבהן מתקיים מגע מיני. נברר מהי הסכמה חופשית מרצון בכלל ובמסגרת יחסים רומנטיים בפרט ובאילו תנאים הסכמה אינה תקפה כלל. נשוחח על החשיבות שביצירת שיח פתוח וכֵן בנושא מיניות ומערכות יחסים, על תקשורת פיזית (קשר עין) ומילולית, על הדרגתיות ועל הכלל 'חצי צעד'. נקיים דיון בנושא הסכמה מתוך רצון אמיתי והדדיות והשיקולים שלנו בקיום מגע מיני כלשהו.
מפגש רביעי: "שומרי הסף"
מפגש זה יתקיים בקבוצה מעורבת מגדרית עבור קבוצות הבשלות לכך. נסכם את התהליך שעברנו ונתמקד בתקשורת בין המינים, במיניות בריאה וחיונית ובתחושות החיוביות הפוטנציאליות הגלומות בה. נעודד את הנערים והנערות להנהיג שינוי בסביבה הקרובה ולשמש מודל לחיקוי לנוער צעיר יותר, ונטפח אמפתיה ותמיכה בחברות וחברים במצבי קושי וסיכון כך שישמשו כתובת עבורם. נבחן דרכים שונות ללקיחת אחריות חברתית ולהתערבות ונשוחח על המחירים הכרוכים בכך לפרט ולחברה.
מה כוללת הסדנא?
4 מפגשים "יחד בהסכמה" בהפרדה מגדרית
מפגש ראשון: מיניות- בין דמיון למציאות
הגברת המודעות להשפעה התרבותית־חברתית ובעיקר לקשר שבין ההבניה המגדרית לבין העיצוב הלא־שוויוני של המיניות: מצב זה מייצר יחסי כוחות בין בנים לבנות על חשבון החופש שלנו והיכולת להקשיב לעצמנו ולגבולות שלנו, והוא קרקע פורייה לאלימות מינית.
נשאל את עצמנו מניין מגיעות התפיסות החברתיות בנוגע לתפקידי מגדר ולמערכות יחסים ונבקר את אמצעי המדיה השונים, את הרשתות החברתיות ואת תעשיית הפורנוגרפיה, שלכולם חלק ביצירה ובשימור של מסרים שגויים ואידיאלים פיקטיביים מזיקים.
מפגש שני: "איפה עובר הגבול?"
נלמד ונתרגל דרכים לזיהוי הגבולות האישיים שלנו ושל הזולת וכיצד לתקשר ולשתף במידע זה. באמצעות סיפורי מקרה יועבר המסר של תקשורת והסכמה חופשית כבסיס למערכת יחסים חיובית. נרכוש כלים לשימוש מושכל ברשתות
החברתיות וכלים לזיהוי בריונות או פגיעה ברשת ולהתמודדות עימן. לאורך הסדנה יושם דגש בעיצוב נורמות של כבוד, תקשורת, שוויון והסכמה חופשית לשם יצירת מרחב בטוח לכל הנוכחות והנוכחים בכיתה.
מפגש שלישי: הסכמה חופשית מרצון
נעסוק ביצירת דימויים אפקטיביים של מיניות מיטיבה ובריאה ונערוך היכרות עם מרכיביה, ומנגד נעמוד על המושג 'פגיעה מינית' ועל הרצף שתחילתו במיניות בריאה, המשכו בחציית גבול אישי וסופו בפגיעה מינית. נשקוד על הבנת המורכבות שבמושג 'הסכמה חופשית' באמצעות בירור מושגי ובאמצעות סיפורי מקרה, ונקיים חשיבה מחודשת על הגבולות שלנו ועל השאלה מהי הסכמה וכיצד אפשר לברר אותה ולבטא אותה עבור הצד השני.
מפגש רביעי: ביכולתנו לשנות "שומרי הסף"
מפגש זה יתקיים בקבוצה מעורבת מגדרית עבור קבוצות הבשלות לכך. במפגש זה נתבונן על התהליך האישי והקבוצתי שעברנו ונסכם את הידע שרכשנו. נדבר על האחריות שלנו, נערים ונערות, לצמצום האלימות בסביבתנו הקרובה. נשאל מהן דרכי הפעולה שלנו ומהם המחירים האישיים והחברתיים שאנו עשויים לשלם. נדבר גם על השיקולים של הנפגע והנפגעת עצמם אם לספר או לא וננגיש את מעגלי הסיוע.
4 סדנאות בהפרדה מגדרית
מה כוללת הסדנה?
מפגש ראשון : מיניות בגיל ההתבגרות
עיצוב מרחב בטוח בו ניתן לנהל שיח רגשי ולענות על שאלות בנוגע למיניות וקשרים, תוך היכרות עם המושג מיניות . הגברת המודעות להשפעות התרבותיות-חברתיות על מי שאנחנו, תוך תשומת לב לקשר בין ההבניה המגדרית לבין האופן בו מתעצבת המיניות באופן לא שוויוני ומייצרת יחסי כוחות בין בנים לבנות. מתן לגיטימציה לשונות אישית על כל פניה: באופי, ברצונות, בגבולות האישיים, בתחושות סביב מיניות ועוד.
מפגש שני: גבולות ומרחב אישי
נלמד ונתרגל דרכים לזיהוי הגבולות האישיים שלנו ושל הזולת תוך הבנה שתקשורת היא בסיס למערכות יחסים חיוביות. היכרות עם רשתות תמיכה שעומדות לרשות הנערות/ים והחשיבות של שיתוף.
מפגש שלישי: הסכמה חופשית ויחסי כוח
נשקוד על הבנת המורכבות שבמושג 'הסכמה חופשית' ונבין מהם יחסי כוח באמצעות בירור מושגי ובאמצעות סיפורי מקרה, נקיים חשיבה מחודשת על הגבולות שלנו ועל השאלה מהי הסכמה וכיצד אפשר לברר אותה ולבטא אותה עבור הצד השני.
מפגש רביעי: תקשורת ומיניות
יצירת מרחב כיתתי בטוח ופיתוח של דפוסי התקשורת והשיח בכיתה. הבנה ויישום כלים קונקרטיים של תקשורת מקרבת כרכיב מרכזי ביחסים בין אישיים בכלל ובזוגיות ומיניות בין שני אנשים בפרט. התבוננות על התהליך שעברו הנערים והנערות ועל הידע שרכשו.
מפגש ראשון: "בואו נדבר על זה"
– מה זה אומר להיות בן, להיות בת – בין מגדר והבניות חברתיות לחופש להיות קשוב\ה לעצמי.
– דימוי גוף בראשית גיל ההתבגרות – מודלים "אידיאלים" של יופי וציפיות חברתיות.
– קיום שיח פתוח ומאפשר (מותאם לבשלות הקבוצה) בנוגע לגיל ההתבגרות והמיניות.
– קשרים ראשונים – תקשורת והסכמה חופשית כבסיס למערכות יחסים חיוביות.
מפגש שני: "איפה עובר הגבול שלי?"
– הגדרת המושג "גבול" ותרגול היכולת לזהות ולתקשר את הגבול שלי ושל האחר\ת.
– פיתוח מודעות וחשיבה ביקורתית לגבי תכנים מיניים ופורנוגרפיים במדיה.
– כלים לשימוש מושכל ברשתות חברתיות. זיהוי והתמודדות עם מקרים של בריונות או פגיעה ברשת.
– משחקי חברה ואווירה בכיתה – עיצוב נורמות של כבוד, תקשורת, שוויון והסכמה חופשית לטובת מרחב בטוח לכולן\ם בכיתה.
מפגש ראשון: מיניות במרחב – פרטי וציבורי
מפגש זה יכלול היכרות עם כללי הביטוי המיני במרחב הפרטי והציבורי, תרגול משחקי של זיהוי סיטואציות והתנהגויות ושיוכן באמצעות הגדרת גבולות, תיווך של המשמעויות העולות מהיותו של המרחב הוירטואלי מרחב ציבורי והנגשת אופניי פנייה לסיוע בעת הצורך.
מפגש שני: התחום האפור – מצבים מבלבלים וגבולות אישיים
במפגש זה נדבר על הגוף שלנו ככלי להבנת הגבולות שלנו: נשוחח על סוגי מגע שונים שמעוררים בנו תחושות שונות-הרגשה נעימה, בלבול דחייה וכו', נבחין בין מגע מתאים למגע שאינו מתאים ונעניק לגיטימציה לתחושות אישיות ופרטיות. נוסף לכך נתרגל הקשבה לגוף שלנו ושל הזולת ונסמן את ההתקשרות המילולית והפיזית ככלי להבנת הזולת.
מפגש שלישי: דברים שבלב
ילדים מבלבלים לא פעם בין הלשנה לדיווח, בין נאמנות לחבר שמחזיק סוד לבין הצלה ועזרה במחיר של פגיעה חברתית. מפגש זה מעניק לגיטימציה מוסרית למסירת מידע על עצמי או על אחר\ת שנפגעו או נתונים בפגיעה מתמשכת. במפגש נלמד שיש סודות שאסור לשמור כי הם רעים ומסוכנים, נבין יחד כיצד להקל את משקלו של ה"סוד" ונסמן את המבוגרות והמבוגרים כגורם נגיש שאליו יש לפנות במצבי אי נוחות שונים.